ΔΙΟΡΘΩΝΕΙ ΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ICAO ΣΤΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΠΟ ΤΑ 12 ΜΙΛΙΑ ΚΑΙ «ΔΙΝΕΙ» ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
(Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ)
Σε μονομερή τροποποίηση-διόρθωση, για εσωτερική χρήση σε πρώτη φάση, των ανατολικών ορίων του FIR Αθηνών σχεδιάζει να προχωρήσει η κυβέρνηση, συμπαρασύροντας έτσι κατ' ανάγκην και τη χάραξη θαλάσσιων συνόρων Ελλάδας-Τουρκίας (εκεί όπου δεν είναι χαραγμένα), έτσι ώστε τα σύνορα και τα «νέα» όρια του FIR να συμπίπτουν.
Αυτό αποκαλύπτεται από σειρά πολιτικο-στρατιωτικών συσκέψεων, που άρχισαν το 2002, για να ατονήσουν στη συνέχεια, να επαναληφθούν στις αρχές του καλοκαιριού του 2008 και να εντατικοποιηθούν από τον Σεπτέμβριο του 2008.
Το θέμα προέκυψε το 2002, όταν ζητήθηκε, στο πλαίσιο του Euroglobal, η συμπαραγωγή ψηφιακών χαρτών των χωρών της Ευρώπης.
Η Τουρκία δεν έδωσε ποτέ συντεταγμένες των συνόρων της και του FIR στο Αιγαίο (δηλαδή 6ν.μ. από τις δυτικές τουρκικές ακτές). Και τούτο γιατί η Τουρκία εμμένει στην επέκταση της κυριαρχίας και των αρμοδιοτήτων της για θαλάσσια έρευνα και διάσωση στη μέση του Αιγαίου. Για το λόγο αυτό άλλωστε έχει εκδώσει το 1999 τη διεθνή notam 240 με την οποία χαρακτηρίζει πλασματικό και χωρίς νομική βάση το FIR Αθηνών, καθώς και το νόμο 24611 του 2001, ορίζοντας μονομερώς ως τουρκική περιοχή θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης το μισό Αιγαίο από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικό (σ.σ.: με αποτέλεσμα και τα πρόσφατα επεισόδια στο Φαρμακονήσι).
Ομως και το 2004 η ελληνική κυβέρνηση αποδέχθηκε την κατάργηση των ανατολικών ορίων του FIR Αθηνών ώστε να μην υπάρχει σύγχυση με τα σύνορα, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης των θαλάσσιων συνόρων της Τουρκίας προς τα δυτικά.
Τον Οκτώβριο του 2008, η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με το σχετικό πρακτικό της σύσκεψης όλων των συναρμόδιων φορέων στο υπουργείο Εξωτερικών, έκρινε «απαραίτητη» την παραγωγή ενός «εκσυγχρονισμένου χάρτη αποτύπωσης του FIR Αθηνών τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή... και συνακόλουθα της ελληνικής περιοχής αρμοδιότητας για έρευνα και διάσωση κατά τον καλύτερο επιστημονικό τρόπο...», ενώ «...ο εν λόγω χάρτης άπαξ και παραχθεί θα είναι κατ' αρχάς εθνικής εσωτερικής χρήσης από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες...» και η σκοπιμότητα διεθνούς προβολής και χρήσης του «θα εξεταστεί στη συνέχεια».
Οπως είναι γνωστό, το 1952, ο ICAO (Διεθνής Οργανισμός Αεροναυτιλίας) ως αποκλειστικά αρμόδιος φορέας καθόρισε τα ανατολικά όρια του FIR Αθηνών από τη συντεταγμένη 4045Ν-2110Ε (δηλαδή το σημείο των χερσαίων ελληνοτουρκικών συνόρων στον Εβρο), ακολουθώντας τη γραμμή των βορειοδυτικών συνόρων της Τουρκίας, με επόμενη συντεταγμένη αυτήν του Καστελόριζου, 3333Ν-3000Ε, μέχρι το πολυμερές σημείο συνάντησης των FIR Αθηνών-Λευκωσίας και Αγκυρας στην Αν. Μεσόγειο.
Η πολυτεθλασμένη αυτή γραμμή του FIR Αθηνών αναγνωρίζεται και ακολουθείται ανελλιπώς από το 1952 και καμιά τροποποίηση δεν μπορεί να επέλθει σ' αυτήν χωρίς τη σχετική απόφαση του ICAO και τη σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας φυσικά. Επομένως καμιά αναπαραγωγή-διόρθωση της γραμμής του FIR Αθηνών, έστω και «για εσωτερική χρήση», δεν μπορεί να αναγνωριστεί και πολύ περισσότερο να χρησιμοποιηθεί ούτε από την Ελλάδα ούτε από κανέναν άλλο.
Σύμφωνα όμως με το ίδιο έγγραφο του ΥΠΕΞ και με ομόφωνη απόφαση όλων των πολιτικο-στρατιωτικών φορέων» «σκόπιμο ωστόσο θα ήταν, ως κατευθυντήρια γραμμή να ληφθεί η γραμμή ICAO 1952 διορθωμένη στα σημεία όπου υπάρχουν ελληνοτουρκικά σύνορα [είτε συμφωνημένα (Εβρος και Δωδεκάνησα) είτε βάσει της αρχής της μέσης γραμμής (απόσταση έναντι των ακτών μέχρι 12 ν.μ.)] ώστε αυτή (η γραμμή) να συμπίπτει με τα σύνορα αυτά...».
Με άλλα λόγια, το ΥΠΕΞ επιχειρεί αναδιάταξη-διόρθωση του FIR Αθηνών, που συνεπάγεται και ταυτόχρονη τροποποίηση των δυτικών συνόρων της Τουρκίας διότι τα όρια του FIR Αθηνών ακολουθούν ανελλιπώς τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας.
Αυτή η «διορθωμένη γραμμή» του FIR Αθηνών θα συμπίπτει (όπου δεν υπάρχουν χαραγμένα Ε/Τ σύνορα) με τη γραμμή συνόρων, με βάση την αρχή της μέσης γραμμής, δηλαδή απόσταση από τις ακτές μέχρι 12 ν.μ. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει επιλέξει να χαράξει θαλάσσια σύνορα με την Τουρκία, σύμφωνα με τη μέθοδο της μέσης γραμμής μέχρι 12 ν.μ. έναντι των ακτών.
Είναι άγνωστο πού, πότε και πώς ποια ελληνική κυβέρνηση επέλεξε και επέβαλε αυτόν τον τρόπο καθορισμού θαλάσσιων συνόρων Ελλάδας-Τουρκίας. Με τη μέθοδο αυτή πάντως παραχωρείται πρόσθετη κυριαρχία στην Τουρκία, δηλαδή κομμάτι της διεθνούς θάλασσας (π.χ. στις περιοχές μεταξύ Λήμνου-Λέσβου-Χίου).
Με δεδομένο ότι τα ανατολικά όρια του FIR Αθηνών συμπίπτουν με τα θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας, η χάραξη ορίων-συνόρων με βάση τη μέση γραμμή 12 ν.μ. συνεπάγεται ότι η διεθνής θάλασσα μεταξύ ελληνικών νήσων μεταβιβάζεται στην κυριαρχία της Τουρκίας. Τα δυτικά θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας, που είναι και το όριο των ανατολικών συνόρων του FIR Αθηνών, μετατοπίζονται δυτικά και κατ' αυτόν τον τρόπο οι αρμοδιότητες της Ελλάδας για παροχή εναέριας κυκλοφορίας καθώς και για έρευνα και διάσωση σε αέρα και θάλασσα υπάρχει κίνδυνος να περιοριστούν σημαντικά με τεράστιες εθνικές επιχειρησιακές και οικονομικές συνέπειες.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
20 Ιανουαρίου 2009
ΚΟΡΑΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο αλλαγών στο FIR;
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Αναφέρεστε, προφανώς, σε χθεσινό δημοσίευμα. Σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχω από το Υπουργείο Εξωτερικών, δεν προβλέπεται καμία αλλαγή, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στα διεθνώς συμπεφωνημένα και όσα διεθνώς ισχύουν και είναι αναγνωρισμένα για το FIR Αθηνών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου