Σε απόσταση αναπνοής βρίσκονται πλέον οι Κινέζοι από τους Ελληνες εφοπλιστές, σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις σε αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι, στον τομέα του
ξηρού φορτίου.
Στο σύνολο των αγοραπωλησιών, οι Ελληνες βρίσκονται πρώτοι σε επενδύσεις, καθώς έχουν διαθέσει 2,7 δισ. δολ. για πλοία όλων των τύπων, έναντι 2,1 δισ. δολ. των Κινέζων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Alliedshipbroking, μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα είχαν επενδύσει 1,97 δισ. δολ. για αγορές πλοίων χύδην ξηρού φορτίου από δεύτερο χέρι, έναντι 1,90 δισ. δολ. των Κινέζων εφοπλιστών. Ωστόσο, οι Κινέζοι έχουν αγοράσει συνολικά 151 πλοία του τύπου αυτού, έναντι 100 των Ελλήνων.
Ειδικότερα, ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες εμφανίζονται να έχουν αγοράσει 136 πλοία, εκ των οποίων, όπως προαναφέραμε, 100 είναι χύδην ξηρού φορτίου, 26 δεξαμενόπλοια (σύνολο επένδυσης 651,6 εκατ. δολ.), 9 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (68,2 εκατ. δολ.) και ένα πλοίο ψυγείο (3,7 εκατ. δολ.).
Τα κινεζικά εφοπλιστικά συμφέροντα έχουν ελάχιστη δραστηριότητα σε άλλου τύπου πλοία, καθώς εμφανίζονται ως αγοραστές σε οκτώ δεξαμενόπλοια (164 εκατ. δολ. ύψος επένδυσης) και σε οκτώ πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (63,8 εκατ. δολ.).
Πάντως, παρά την αυξημένη δραστηριότητα των κινεζικών ναυτιλιακών συμφερόντων στα πλοία ξηρού φορτίου, σε καμία περίπτωση δεν απειλείται η πρωτοκαθεδρία των ελληνόκτητου στόλου, ο οποίος, σύμφωνα με στοιχεία της UNCTAD, το 2008, ανερχόταν στα 3.115 πλοία όλων των τύπων, με συνολική χωρητικότητα 174,57 εκατ. gt, ενώ οι Κινέζοι κατελάμβαναν την τέταρτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη με 3.303 πλοία 84,8 εκατ. gt.
Το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου στην παγκόσμια ναυτιλία ανέρχεται στο 16,81% με όρους gt έναντι 8,18% των κινέζων.
Ελληνικοί ναυτιλιακοί κύκλοι, πάντως, εκτιμούν ότι οι Κινέζοι στρέφουν το ενδιαφέρον του κυρίως σε πλοία μεγαλύτερης ηλικίας και μικρότερου tonnage, τα οποία απασχολούνται κυρίως στα κινεζικά χωρικά ύδατα, συνδέοντας μεταξύ τους τα κινεζικά λιμάνια.
Βέβαια, το τελευταίο διάστημα, αξιοποιώντας το γεγονός ότι οι αξίες πλοίων έχουν μειωθεί σημαντικά, λόγω της πτώσης και των ναύλων, προχωρούν και σε αγορές μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων πλοίων.
Ωστόσο, όπως εκτιμούν οι ίδιοι ναυτιλιακοί κύκλοι, οι Κινέζοι με την έντονη δραστηριότητα στο μέτωπο των αγοραπωλησιών στοχεύουν κυρίως στο να αποκτήσουν ένα «ειδικό βάρος» στο συγκεκριμένο τομέα, έτσι ώστε να επηρεάζουν όσο είναι δυνατόν την πορεία των ναύλων.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
http://www.naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου