2/10/09

Λάτσης-Βαρδινογιάννης με BP και Shell έβαλαν stop στους Ρώσους για την ελληνική αγορά!

Το Καρτέλ της ενέργειας μοίρασε την αγορά

Έκλεισε - όπως είναι γνωστό - η συμφωνία Motor Oil-Shell, έπειτα από συζητήσεις δύο μηνών, ενώ οι δύο πλευρές είχαν έρθει σε καταρχήν συνεννόηση πριν από περίπου 20 ημέρες. Εκ πρώτης όψεως φαίνεται πως ο όμιλος Β. Βαρδινογιάννη παίρνει ύστερα από τέσσερις μήνες… ρεβάνς από τον ανταγωνιστή Σπ. Λάτση και τα Ελληνικά Πετρέλαια, που μετά τη συμφωνία με τους Άγγλους της BP είχε αρχίσει να παίρνει το πάνω χέρι στην αγορά.Μάλιστα, συγκρίνοντας τους όρους των δύο συμφωνιών η πλάστιγγα -θα εκτιμούσαμε- κλίνει περισσότερο υπέρ της ΜΟΗ, δεδομένου ότι οι Άγιοι Θεόδωροι βρίσκονται τουλάχιστον μία 5ετία μπροστά από την Ελευσίνα στο καθοριστικό θέμα της διύλισης.

Κατά την εκτίμησή μας, υπάρχουν όμως και… δεύτερες ματιές. Αυτές αφορούν κατ' αρχάς στην πολύ β α σ ι κ ή αποτροπή εισόδου των Ρώσων στην ελληνική αγορά. Αποτελεί κοινή εκτίμηση πως η κίνηση των ΕΛΠΕ με την BP είχε περισσότερα αμυντικά χαρακτηριστικά και λογική περιχαράκωσης των ζωτικών ορίων του ομίλου.

Είναι όμως κοινό μυστικό πως υψηλόβαθμα ιστορικά στελέχη του ομίλου σε κατ' ιδίαν συζητήσεις εκμυστηρεύονταν πως "εντέλει καλύτερα να καταλήξουν στον Βαρδή τα πρατήρια της Shell παρά να βρούμε μέσα στα πόδια μας τη Lukoil".

Σημειωτέον πως ο ρωσικός κολοσσός προκειμένου να "χτίσει" μερίδια αγοράς σε αγορές γειτονικών χωρών (με ενδεικτικότερη την περίπτωση της Βουλγαρίας) ακολούθησε εξοντωτικό για τους ανταγωνιστές του πόλεμο τιμών λειτουργώντας ακόμη και για έναν χρόνο με σημαντική ζημία.

Μία άλλη… ματιά αφορά στις ισορροπίες που δημιουργούνται πλέον στην εμπορία, η οποία περνά αποκλειστικά σε ελληνικά χέρια, με τους μεσαίους παίκτες Aegean, Revoil, Εlinoil "να έχουν τσιμπήσει" ποσοστά την τελευταία διετία.

Κυρίως όμως στην προοπτική διεκδίκησης μέρους από το δίκτυο και των δύο εταιριών που αποχωρούν, καθώς μόνο το 1/3 από τα πρατήρια της BP και Shell είναι "δεμένο" με συμβάσεις ιδιόχρησης.

Και μία… ματιά που αφορά σε όλους εμάς, ως καταναλωτές, είναι το περιβάλλον ολιγοπωλίου ελληνικών ομίλων και επιχειρήσεων, το οποίο θα διαμορφωθεί σε βάθος χρόνου, και το κόστος της βενζίνης που θα πληρώνουμε καθημερινά για τη μετακίνησή μας και τη θέρμανσή μας.

Πηγή euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου