Πριν τους αποκεφαλισμούς της ΙΚΙΛ, που φρικάρισαν τους δημοκρατικούς και προοδευτικούς, οι τζιχαντιστές του ΚΚΕ, έσφαζαν το 1944 στον Μελιγαλά, στον Φενεό, στη Στιμάγκα, στο Αγιονόρι, στην Καλλιθέα, στο Περιστέρι, στον Βύρωνα, Και πριν τους Φενταγίν της PLO, προηγήθηκαν στις αεροπειρατείες οι οπλατζήδες της ΚΚΕ λτδ.
Η πρώτη αεροπειρατεία στην Ελλάδα έγινε από 6 νεαρούς κομουνιστές από τη Θεσσαλονίκη, στις 12 Σεπτεμβρίου 1948.
Οι έξι , ο Αλέξανδρος Κουφουδάκης, 21 ετών,
ο Δημήτριος Κουφουδάκης, 23 ετών
ο Αχιλλέας Κετιμλίδης, 19 ετών, ο Αντώνης Βογιάζος, 18 ετών, ο Γιώργος Κέλας, 17 ετών και ο Σπύρος Χελμιάδης, 18 ετών που καταζητούνταν για σαμποτάζ, κατέβηκαν στην Αθήνα στα μέσα Αυγούστου του 1948, με απώτερο σκοπό να ιδέα να καταλάβουν ένα αεροπλάνο της πολιτικής αεροπορίας και να το οδηγήσουν στη Γιουγκοσλαβία.
Στις 12 Σεπτεμβρίου 1948 , οι έξι οπλατζήδες επιβιβάστηκαν στη μεσημεριανή πτήση της ΤΑΕ για τη Θεσσαλονίκη. Στο αεροπλάνο, τύπου DC-3 (Ντακότα), επέβαιναν συνολικά 21 άτομα (τετραμελές πλήρωμα και 17 επιβάτες).
Λίγα λεπτά μετά την απογείωσή κι ενώ το αεροπλάνο πετούσε πάνω από τη βόρεια Εύβοια, οι τέσσερις από τους έξι νεαρούς μπήκαν στον θάλαμο διακυβέρνησης και αφού τραυμάτισαν με σουγιά τον συγκυβερνήτη και τον ασυρματιστή, ανάγκασαν τον κυβερνήτη Αθανάσιο Ηγουμενάκη να οδηγήσει το αεροπλάνο προς τα γιουγοσλαβικά σύνορα.
Ακολουθώντας το ποτάμι του Αξιού προσγειώθηκαν σε χωράφια στην τοποθεσία Μπούργκα, 60 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά των Σκοπίων.
Μετά την αποβίβαση των έξι αεροπειρατών, ο πιλότος κατόρθωσε να απογειώσει τη Ντακότα και να προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη γύρω στις 5 το απόγευμα. 4 ώρες και 27 λεπτά μετά την αναχώρησή τους από την Αθήνα.
Ο
ι έξι αεροπειρατές δικάσθηκαν ερήμην από το Έκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης και καταδικάσθηκαν σε θάνατο.
Δύο από αυτούς, ο Σπύρος Χελμιάδης και ο Αχιλλέας Κετιμλίδης επέστρεψαν παράνομα στην Ελλάδα και σκοτώθηκαν σε μάχες του Εμφυλίου Πολέμου.
Οι υπόλοιποι τέσσερις έζησαν σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Ο Αντώνης Βογιάζος (1930-1992), που σπούδασε σκηνοθεσία στη Σοβιετική Ένωση επαναπατρίστηκε μετά τη μεταπολίτευση, και δούλεψε στην τηλεόραση.
Το 1987 ο Κώστας Κουτσομύτης μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το περιστατικό της αεροπειρατείας, με τίτλο «Ο Κλοιός».
ΠΗΓΗ για την αεροπειρατεία του ΚΚΕ το http://www.sansimera.gr
Ωστόσο η δόξα του πρωτοπόρου αεροπειρατή ανήκει σε τρείς αξιωματικούς του Ρουμανικού στρατού , τους Traian Vuia, Aurel Vlaicu, και Henri Coanda, που κατέλαβαν στις 25 Ιουλίου, 1947, ένα αεροπλάνο της εταιρείας TARS, που εκτελούσε την πτήση από την Κραϊόβα στο Βουκουρέστι, με οκτώ επιβάτες.
Ο μηχανικός πτήσης, Mitrofan Bescioti, που προσπάθησε να αντισταθεί εκτελέστηκε από τον υπολοχαγό Aurel Dobre. Οι αεροπειρατές προσγειώθηκαν στο Τσανάκκαλε στη Σμύρνη , ζητώντας πολιτικό άσυλο , και δικάστηκαν για τον φόνο του δικάστηκαν για το φόνο του μηχανικού, αλλά καταδικάστηκε μόνο ο Aurel Dobre. Ο πιλότος Vasile Ciobanu που επέστρεψε στην Ρουμανία, κατηγορήθηκε από τους κομμουνιστές για προδοσία και καταδικάστηκε σε 16 χρόνια φυλάκιση και καταναγκαστικά έργα.
Αυτή είναι η πρώτη πολιτική αεροπειρατεία, που την έμαθαν από τις εφημερίδες και την αντέγραψαν, οι οπλατζήδες.
(Στις 16 Ιούλιου του 1948 ένας Κινέζος έκανε αεροπειρατεία στο Μακάο για να πάρει λύτρα, αλλά το αεροπλάνο έπεσε).
Επομένως η "δική μας" αεροπειρατεία είναι αντίγραφο της Ρουμάνικης και είναι η δεύτερη πολιτική αεροπειρατεία και η τρίτη χρονολογικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου