25/9/19

Το εγγλέζικα σχέδια για την μεταπολεμική Κρήτη

Η παραμονή των Γερμανών ως τοποτηρητών των Άγγλων στην Κρήτη συνδεόταν με το σενάριο της Αυτόνομης Κρήτης. Το έχω ξαναγράψει εδώ https://deltio11.blogspot.com/2018/05/blog-post_43.html
 «Βλέπω κάποιους να επιμένουν ότι «οι Γερμανοί παρέμειναν οπλισμένοι στην Κρήτη ως τις 23 Μαΐου 1945, οπότε τους αφόπλισαν οι Άγγλοι και αποχώρησαν τελικά τον Ιούλιο του 1945»! 

Οι Γερμανοί, παρέμειναν στα Χανιά και όχι στην Κρήτη. Στο Ηράκλειο είχαν παραδοθεί στον Μανώλη Μπαντουβά. 
Το σχέδιο των Άγγλων προέβλεπε την «αυτόνομη Κρήτη» για αυτό «έμεναν» οι Γερμανοί , και το σχέδιο το ματαίωσε ο Μπαντουβάς. 
Όπως αφηγήθηκε ο ίδιος, στον συγγραφέα Αντώνη Σανουδάκη, του προτάθηκε από τον Βρετανό πράκτορα των Βρετανικών Ειδικών Δυνάμεων (Special Operations Executive), Μόντι Γουντχάουζ , (Monty Woodhouse), που βρίσκονταν τότε στο νησί , να ηγηθεί ο Μπαντουβάς αυτονομιστικής κίνησης με την οικονομική στήριξη της Αγγλίας. Σε αντάλλαγμα, ο Μπαντουβάς θα χριζόταν πρώτος πρόεδρος της Αυτόνομης Κρήτης. 
Ο καπετάν Μανώλης (Μπαντουβάς), αρνήθηκε, συνέλαβε τον Γουντχάουζ και τον διέταξε να εγκαταλείψει την Κρήτη άμεσα. 

Τά άλλα περί δήθεν εγκλωβισμού των Γερμανών είναι ανοησίες.

 Οι Γερμανοί ‘έμειναν με βάση τη συμφωνία της Λισαβώνας
Παραδόθηκαν στον Μπαντουβά στο Ηράκλειο και υποχώρησαν στα Χανιά δημιουργώντας μια ζώνη Κατοχής που περιελάμβανε την περιοχή της Χαλεπας τις Μουρνιές , την Αγυιά και τον Αλκιανό. 

Στις 8 Μαΐου ο στρατιωτικός διοικητής Κρητης, στρατηγός Μπεντακ, ανακοίνωσε στους άνδρες του στον δημοτικό κήπο Χανιων την συνθηκολόγηση της Γερμανίας. Στις διαπραγματεύσεις με τον ταξίαρχο Κερκμαν ,οι Γερμανοί είπαν ότι θα παραδοθούν μόνο σε Βρετανους. 
Ο Κέρκμαν δέχτηκε και στις 9 Μαΐου 1945, 203 ημέρες μετά την άφιξη στη Αθήνα της Ελληνικής Κυβέρνησης, υπογράφηκε στην βίλα «Αριαδνη» το «έγγραφο της παραδόσεως των εν Κρήτη γερμανικών και ιταλικων δυναμεων». Επειδή «οι διαθέσιμες δυνάμεις των Βρετανων δεν επαρκούσαν για την προστασία της ζωής των αιχμαλώτων, το Κάϊρο έδωσε την άδεια ώστε οι «αιχμάλωτοι» να διατηρήσουν τον φορητό οπλισμό τους, μέχρι τις 23 Μαΐου, οπότε οι Άγγλοι μπήκαν στα Χανιά.
 Εκείνη τη ημέρα, δημιουργήθηκε στο λιμάνι της Σούδας μια απαγορευμένη για τους Έλληνες περιοχή ,όπου από εκείνη τη ημέρα ξεκίνησε η πρώτη μεταφορά Γερμανών και Ιταλών αιχμαλώτων προς την Αλεξάνδρεια. 
Οι τελευταίοι Γερμανοί αναχώρησαν από την Κρήτη στις 25 Ιουλίου.

5 σχόλια:

  1. Συμφωνώ Χατζάρα, αλλά γιατί οι Γερμανοί έμειναν στα Χανιά; Τι φυλάγανε στα Χανιά, που ήτανε τόσο σημαντικό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το αεροδρόμιο του Μάλεμε και το ναύσταθμο της Σούδας;

      Διαγραφή
  2. Η Οχυρά Θέση Κρήτης, παρατεταμένης γερμανικής παρουσίας σε σχέση με το υπόλοιπο νησί, συνίστατο στην παραθαλάσσια ζώνη μεταξύ της Γεωργιούπολης και της Κισσάμου.
    Στο μέσον περίπου αυτής της ζώνης απαντάται λιμάνι εγγλέζικου ενδιαφέροντος ήδη προ του β'ππ -ονόματι ...Σούδα!
    'Ναύσταθμος' που ακολουθεί μεταπολεμικά την προοδευτική αποκόλληση της χώρας από το βρετανικό στέμμα -τρόπον τινά σαν βίος παράλληλος των "Μαρκεζίνη u.k"/"Καραμανλή u.s".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ειδες ρε γμτ να μην πετυχαινουν τα σχεδια μερικες φορες, θα γλυτωναμε τουλαχιστον 2 πρασινες θητειες στην κυβερνηση....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπάρχει όμως και μια πιό προχωρημένη θεωρία, που λέει ότι ο Χίτλερ δεν φυγαδεύτηκε στην Αργεντινή, όπως φημολογείτο, αλλά στην Παλαιστίνη, μέσω Μάλεμε! Για αυτό έπρεπε να παραμείνει το αεροδρόμιο υπό τον έλεγχο των Γερμανών μέχρι τέλους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή