11/11/22

Ο Τάκης και ο Θανάσης . Όπως ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα


 Το ζευγάρι της Λαμίας στο Μπαλκόνι. Δίπλα στον Αρη ειναι ο σύντροφος Τάκης. Ο Ποιητής. Ο Πρώτος Μεγάλος Έρωτας. Ο παιδοβιαστής Νουνός που φώναζε τον Θανασάκη, Άρη.

Ο σύντροφος Τάκης,  (Δημήτρης Φίτσιος) γεννήθηκε σε πλούσιο σπίτι, στην Υπάτη της Φθιώτιδας το 1898. Ο πατέρας του Χρήστος, ήταν καπνέμπορος και πέθανε το 1926. 

Με τα ελληνικά δεδομένα ήταν δηλαδή "αστός". και κουβάλαγε στο αίμα του τα κουσούρια   της αστικής τάξης

Το 1904 φέρεται γραμμένος στα Δημοτολόγια της Λαμίας, όπου μετοίκησαν οι γονείς του και εκεί τέλειωσε το Γυμνάσιο.

 Ο Θανάσης, ο «φίλος» του, γεννήθηκε στη Λαμία, στις 27 Αυγούστου 1905. Ηταν επτά χρόνια μικρότερος του Τάκη. Ο πατέρας του Θανάση, Δημήτριος, ήταν δικηγόρος και είχε διατελέσει πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου της Λαμίας.
 Η μητέρα του, Αγλαΐα, το γένος Ζέρβα , ήταν κόρη συμβολαιογράφου. 

Επομένως, και ο Θανασάκης ηταν αστός και κουβάλαγε "τα κουσούρια της αστικής τάξης".

 Ο σύντροφος Τάκης,  (Φίτσιος) εκτελέστηκε στη Χαλκίδα το 1949 (51 ετών). Ο Θανάσης αυτοκτόνησε στις 15 Ιουνίου 1945, (39 ετών), στη Χαράδρα του Φάγκου στον Αχελώο, στην περιφέρεια της Άρτας. 

 Ο Τάκης Φίτσιος, το «αρχοντόπουλο της Λαμίας», όπως τον έλεγαν , αφού ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές του σπουδές στη Λαμία κατέβηκε στην Αθήνα για να σπουδάσει στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Επαναστάτησε , ιδίως προς τον πατέρα του και προσχώρησε το 1921 στο κομμουνιστικό κίνημα. 

Το Νοέμβριο του 1922 , (σε ηλικία 24 ετών), ήταν ήδη στέλεχος και πήρε μέρος στο ιδρυτικό συνέδριο της ΟΚΝΕ

Έγινε αρχισυντάκτης στο περιοδικό «Νεολαία» της ΟΚΝΕ, (1922-23) και μετά πέρασε στον «Ριζοσπάστη». 

 Ο Θανάσης, (Κλάρας) που ήταν ατίθασο κωλόπαιδο, αποβλήθηκε από το γυμνάσιο λόγω κακής διαγωγής, και το 1919 σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών τον έβαλαν οικότροφο στην Αβερώφειο Μέση Γεωργική Σχολή της Λάρισας από την οποία αποφοίτησε το 1922.

 Επέστρεψε στη Λαμία διορίστηκε στη Γεωργική Υπηρεσία, και αφού τοποθετήθηκε στη Δράμα, και στα Τρίκαλα , παραιτήθηκε και κατέβηκε στην Αθήνα και ήρθε σε επαφή με τον κομμουνιστή φίλο του συμπατριώτη του και πολιτικό του μέντορα Τάκη Φίτσιο, το 1923. 

Ολοι οι βιογράφοι του Θανάση, συμφωνούν ότι «το 1923 που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα μυήθηκε στον κομμουνισμό από τον δημοσιογράφο Τάκη Φίτσιο». 

 Ο σ.Τάκης, είχε φύγει από τη Λαμία όταν ο Θανασάκης ήταν 13 χρονών. 

Ποια σχέση φιλίας μπορεί να συνέδεε το 1918 τον 13χρονο Θανασάκη (Αρη) με τον  σχεδόν  εικοσάχρονο Τάκη τον «πολιτικό του μέντορα»; 
Οι αριστεροί ιστορικοί δεν θέλουν να μας φωτίσουν για το είδος της σχέσης των φίλων του 13χρονου με τον 19χρονο μέντορα! Του παιδιού, με τον νεαρό άνδρα. 

Και οι ψυχολόγοι δεν θέλουν να ερμηνεύσουν την αλοπρόσαλη συμπεριφορά του έφηβου Θανασάκη μετα τον χωρισμό με τον φίλος του.

 Όταν ξαναβρέθηκαν στην Αθήνα ο Τάκης ήταν 25 ετών και ο Θανάσης (Αρης) 18. Αλλά ήταν «φίλοι» και «σύντροφοι». 

 Το Δεκέμβρη του 1924, ο Τάκης Φίτσος ανέλαβε τη Διεύθυνση του Ριζοσπάστη. 
Οι κομμουνιστές που τον γνώρισαν έγραψαν για εκείνον: «Δοσμένος ολόψυχα στο κίνημα, ενσάρκωνε τον τύπο του επαγγελματία επαναστάτη». 
«Πολύ λεπτός και ευαίσθητος άνθρωπος, στα εφηβικά νεανικά του χρόνια, έγραφε ποιήματα και θα γινόταν καλός ποιητής, που θα συγκινούσε και θα ενθουσίαζε, αν δεν τον είχε κερδίσει ολόψυχα ο επαναστατικός αγώνας». 

 Ο λεπτός και ευαίσθητος Τάκης, το «αρχοντόπουλο της Λαμίας», ήταν στη λογοτεχνική παρέα με τον ποιητή και ηθοποιό Νίκο Βογιατζάκη ,που είχε βγει στο «κλαρί» από δεκαέξι ετών παίζοντας στο θέατρο με τη Μαρίκα Κοτοπούλη και που είχε μετατρέψει το σπίτι του στην Πλάκα σε «Άσυλο Τέχνης» που αποτέλεσε χώρο εκθέσεων για πολλούς νεοέλληνες ζωγράφους, ανάμεσα τους και ο 16χρονος τότε Γιάννης Τσαρούχης. 

Η παρέα του λογοτέχνη Τάκη εκτός από προοδευθτικοί ειχαν και το "κουσούρι".

 Το 1924, και «μετά από μια περίοδο δοκιμής», ο Θανάσης εντάχθηκε ως μέλος της Τοπικής Επιτροπής της Κομμουνιστικής Νεολαίας της Αθήνας και αφοσιώθηκε στον αγώνα για τη διάδοση των αρχών του κομμουνισμού. 

Ένα χρόνο μετά κατατάχθηκε στον στρατό και λόγω των γραμματικών του γνώσεων έγινε Δεκανέας Πυροβολικού. 

Όταν όμως έγινε αντιληπτή η κομμουνιστική του δράση καθαιρέθηκε και μετατέθηκε στον Πειθαρχικό Ουλαμό Καλπακίου για τρείς μήνες. Εκεί απέκτησε την ειδικότητα του μουλαρά.

 Ο ίδιος ο Θανάσης, το 1931, στις 9 Μαΐου , την περίοδο της πάλης με τους αρχειομαρξιστές, σαν αρχισυντάκτης του Ριζοσπάστη , χαρακτήριζε εκείνη την εποχή που αντάμωσε με τον Τάκη την ευτυχέστερη της ζωής τους.«...Αν στη ζωή μου υπάρχει ένα σημείο που με συγκίνηση και με υπερηφάνεια αφάνταστη από καιρού σε καιρό γυρίζω και βλέπω, είναι ακριβώς η εποχή που μπήκα στο Κομμουνιστικό Κόμμα». 

 «Στους ληστές και δολοφόνους του εργαζόμενου λαού, σ’ αυτούς που βρωμάν ανηθικότητα […] δεν οφείλω καμιάν εξήγηση. Μιαν εξήγηση όμως ντόμπρη, σταράτη οφείλω στις εργαζόμενες μάζες της Ελλάδας. Καταδικάστηκα για κλοπή το 1924; Έκανα κλοπή το 1924; Ναι! Και έκανα την κλοπή και καταδικάστηκα! Γιατί έκλεψα; Γεννημένος μέσα στο καθεστώς αυτό της ληστείας, της διαφθοράς, του πνευματικού σκότους και της διαστρέβλωσης της πνευματικής, έχοντας για σύμβουλο τον διεφθαρμένο αστικό πολιτισμό, έφτασα στο σημείο να κλέψω. Όχι αυτό μόνο. Ρωτήστε τον τόπο της καταγωγής μου: Θα μάθετε πως στα μικρά μου χρόνια χαρτόπαιζα, μεθούσα, πιστόλιζα για το τίποτε και τον τυχόντα μέσα στα καφενεία. Αυτά ως το 1924, ακόμα και το ’25 σχεδόν, όταν επί τέλους άρχισα με τη βοήθεια κομμουνιστών εργατών και διανοουμένων να βλέπω όχι θολά, μα με κάποια καθαρότητα. Έφτασε λίγος καιρός να απαλλαγώ απ’ την επίδραση του διεφθαρμένου αστικού πολιτισμού. Ήμουνα πια στους κόλπους του Κομμουνιστικού κόμματος. Αν στη ζωή μου υπάρχει ένα σημείο που με συγκίνηση και με υπερηφάνεια αφάνταστη από καιρού σε καιρό γυρίζω και βλέπω, είναι ακριβώς η εποχή που μπήκα στο Κομμουνιστικό Κόμμα. Διαπαιδαγωγήθηκα ταξικά, έμαθα το συμφέρο μου, πέταξα τον κεφαλαιοκρατικό πολιτισμό στα μούτρα της λωποδύτριας μπουρζουαζίας και ρίχτηκα με πίστη, με θέληση, με ηρωισμό στον αγώνα για τις εργαζόμενες μάζες. Έκτοτε δεν έχω στο ενεργητικό μου παρά φυλακίσεις για πάλη επαναστατική. Μιλάν τα γεγονότα, μιλάει αυτή η αλήθεια. Ούτε μιά κηλίδα. Είναι αυτό σε βάρος μου; Είναι αυτό στοιχείο ενάντια στο Κομμουνιστικό Κόμμα; Τιμή μου μεγάλη είναι και τιμή μεγαλύτερη στο Κομμουνιστικό κόμμα ότι γλίτωσα απ’ τη διαφθορά της συνείδησης, στην οποία με οδηγούσε το ληστρικό αστικό καθεστώς και κόσμησα τον Κλάρα που φερόντανε τροχάδην στον γκρεμό με αγνά επαναστατικά στοιχεία και μόνο με τέτοια […]».

Όταν η πουστιά ήταν  κομματικό προσόν

 Ο χαφιές Γυφτοδήμος σε αντίθση με τον σύντροφο Τάκη είχε ροπή προς τις γυναίκες. 
Το 1940 στην Κίμωλο, οι κομματικοί καθοδηγητές μέσω του Μιλτιάδη Πορφυρογένη, με αφορμή τις σχέσεις του με μια «εύκολη» συνεξόριστή του, τον διέσυραν, και το «καθοδηγητικό όργανο» διερεύνησε , «σεξουαλική του παράβαση» και τον απέκλεισε για τιμωρία από την «ομάδα συμβίωσης» των εξόριστων. 

 Οι κομμουνίστριες γενικώς δεν ήταν τίποτα «δύσκολες» και για αυτό γεννούσαν αράδα αστεφάνωτες, στις «φυλακές» και το «βουνό».

 Ο σ.Θανάσης και ο σ. Τάκης δεν κατηγορήθηκαν ποτέ από το Κόμμα για «σεξουαλική παράβαση». Ήσαν πρότυπα επαγγελματιών κομμουνιστών.Και πήγαιναν μόνο με άντρες.

Σπ. Χ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

18 Νοεμβρίου 1940 . Η 22η ημέρα του Ελληνοϊταλικού Πολέμου. Παλαϊκή ποδοχή των τραυματιών του Μετώπου στην Αθήνα

Ο Χίτλερ στις 18 Νοεμβρίου συμβούλεψε τους Ιταλούς  "να  τα βρουν με την Ελλάδα",  αλλά , ο πράκτωρ  Μουσολίνι μιλούσε από τη Ρώμη...