
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Πέμπτη, 5 Μαρτίου 2009
Με το υψηλότερο επιτόκιο των τελευταίων εννέα ετών δανείστηκε χθες το Ελληνικό Δημόσιο, ποσό ύψους 7,5 δισ. ευρώ, με την κοινοπρακτική έκδοση των δεκαετών ομολόγων.
Το επιτόκιο έκδοσης των ομολόγων διαμορφώθηκε στο 6% που είναι το υψηλότερο από την 1η Αυγούστου 2000, ενώ η υψηλή απόδοση προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων θεσμικών επενδυτών, οι οποίοι εξασφάλισαν για μια δεκαετία υψηλή ετήσια απόδοση.
Ο στόχος του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ήταν η άντληση ποσού ύψους 3 δισ. ευρώ, αλλά τελικά λόγω των υψηλών προσφορών που υποβλήθηκαν (11,7 δισ.) αυξήθηκε το ποσό σε 7,5 δισ. ευρώ.
Το γεγονός ότι οι όροι δανεισμού δεν είναι οι καλύτεροι δυνατοί, ο υψηλός δανεισμός, υποκρύπτει αφενός ταμιακά προβλήματα στον προϋπολογισμό, αφετέρου, φόβους για περαιτέρω αύξηση του κόστους δανεισμού.
Στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα φαίνεται να «πληρώνει» την υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας, αλλά κυρίως τα αρνητικά στοιχεία για τον προϋπολογισμό και το δημόσιο χρέος που δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη Παρασκευή.
Η άνοδος του επιτοκίου επιβαρύνει το κόστος αποπληρωμής του δημοσίου χρέους της χώρας, και διογκώνει τις δαπάνες των προϋπολογισμών των επομένων ετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σύγκριση με την προηγούμενη δημοπρασία των δεκαετών ομολόγων που πραγματοποιήθηκε στις 21 Οκτωβρίου 2008, υπάρχει μια διαφορά επιτοκίου της τάξης των 1,14 εκατοστιαίων μονάδων. Η διαφορά αυτή, κοστίζει σε επιπλέον τόκους στο Ελληνικό δημόσιο (για την έκδοση των 7,5 δισ. ευρώ) 85 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με το επιτόκιο δανεισμού του περασμένου Οκτωβρίου.
Ταυτόχρονα το Ελληνικό Δημόσιο επιβαρύνθηκε και με ένα πρόσθετο premium σε σύγκριση με τις αποδόσεις στη δευτερογενή αγορά των ομολόγων. Ενώ δηλαδή η απόδοση των δεκαετών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά κυμάνθηκε χθες πέριξ του 5,80%, το ομόλογο τιμολογήθηκε στο 6%, δηλαδή περίπου 20 μονάδες πάνω από την τρέχουσα απόδοση. Πρόκειται, όπως εξηγούσε αρμόδιος παράγοντας για το premium που καταβάλλουν στους θεσμικούς οι χώρες για την έκδοση των νέων ομολόγων.
Πάντως με το premium, το επιτόκιο των ελληνικών δεκαετών ομολόγων, είναι σχεδόν διπλάσιο του επιτοκίου με το οποίο δανείζεται η Γερμανία, για δέκα χρόνια. Η απόδοση του γερμανικού ομολόγου ήταν χθες 3,12% και το ελληνικό δεκαετές εκδόθηκε με 6%. Πέραν του υψηλού επιτοκίου, καταβλήθηκε και προμήθεια της τάξης του 0,20%. Στην προηγούμενη έκδοση των τριετών ομολόγων η προμήθεια των τραπεζών ήταν 0,10% και για την έκδοση των πενταετών στο 0,15%.
Διαθέσιμα και σε ιδιώτες είναι τα δεκαετή ομόλογα και μάλιστα με αφορολόγητη απόδοση, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ρευστοποιήσουν πριν τη λήξη τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών οι προϋποθέσεις για την απόκτηση των δεκαετών ομολόγων είναι οι ακόλουθες:
- Οι τίτλοι θα διακρατηθούν μέχρι τη λήξη τους
- Να αποκτηθούν από την Τετάρτη 11 Μαρτίου 2009 μέχρι και την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2009.
- Τα ποσά μπορούν να είναι απεριόριστα, αλλά στην τιμή που καθορίζουν οι Τράπεζες και οι Χρηματιστηριακές Εταιρείες.
Σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ οι όροι έκδοσης των δεκαετών ομολόγων λήξεως 19 Ιουλίου 2019 είναι οι ακόλουθοι:
- Ποσό έκδοσης : 7,5 δισ. Ευρώ
- Λήξη : 19 Ιουλίου 2019
- Τοκομερίδιο : 6,00%
- Τιμή : 98,929
- Περιθώριο : +265 μβ vs mid-swaps, ισοδύναμο με 301,6 μβ vs DBR 3.75%, Ιανουαρίου 2019
- Ημερ. Διακανονισμού : 11 Μαρτίου 2009
Πιστοληπτική ικανότητα: A1 (Moody's), A- (S&P), A (Fitch), ΑΑ(R&I)
- Τόπος εισαγωγής : Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών
- Πολλαπλότητα : 1.000
- Προμήθεια : 0,20%
Κύριοι ανάδοχοι της έκδοσης ήταν οι τράπεζες BNP Paribas ,Credit Suisse, Deutsche Bank, Morgan Stanley και National Bank, ενώ λοιποί ανάδοχοι της έκδοσης θα είναι οι υπόλοιποι βασικοί διαπραγματευτές.
Αδικαιολόγητη χαρακτηρίζει τη διαφορά στις αποδόσεις (spread) ελληνικών και γερμανικών κρατικών ομολόγων ο επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ, Σπύρος Παπανικολάου. «Τίποτα δεν δικαιολογεί τόσο μεγάλη διεύρυνση των spread» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανικολάου σε συνέντευξή του στο Reuters, ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανταπόκριση των επενδυτών στην έκδοση 10ετούς ομολόγου.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ
Με το υψηλότερο επιτόκιο των τελευταίων εννέα ετών δανείστηκε χθες το Ελληνικό Δημόσιο, ποσό ύψους 7,5 δισ. ευρώ, με την κοινοπρακτική έκδοση των δεκαετών ομολόγων.
Το επιτόκιο έκδοσης των ομολόγων διαμορφώθηκε στο 6% που είναι το υψηλότερο από την 1η Αυγούστου 2000, ενώ η υψηλή απόδοση προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων θεσμικών επενδυτών, οι οποίοι εξασφάλισαν για μια δεκαετία υψηλή ετήσια απόδοση.
Ο στόχος του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ήταν η άντληση ποσού ύψους 3 δισ. ευρώ, αλλά τελικά λόγω των υψηλών προσφορών που υποβλήθηκαν (11,7 δισ.) αυξήθηκε το ποσό σε 7,5 δισ. ευρώ.
Το γεγονός ότι οι όροι δανεισμού δεν είναι οι καλύτεροι δυνατοί, ο υψηλός δανεισμός, υποκρύπτει αφενός ταμιακά προβλήματα στον προϋπολογισμό, αφετέρου, φόβους για περαιτέρω αύξηση του κόστους δανεισμού.
Στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα φαίνεται να «πληρώνει» την υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας, αλλά κυρίως τα αρνητικά στοιχεία για τον προϋπολογισμό και το δημόσιο χρέος που δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη Παρασκευή.
Η άνοδος του επιτοκίου επιβαρύνει το κόστος αποπληρωμής του δημοσίου χρέους της χώρας, και διογκώνει τις δαπάνες των προϋπολογισμών των επομένων ετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σύγκριση με την προηγούμενη δημοπρασία των δεκαετών ομολόγων που πραγματοποιήθηκε στις 21 Οκτωβρίου 2008, υπάρχει μια διαφορά επιτοκίου της τάξης των 1,14 εκατοστιαίων μονάδων. Η διαφορά αυτή, κοστίζει σε επιπλέον τόκους στο Ελληνικό δημόσιο (για την έκδοση των 7,5 δισ. ευρώ) 85 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με το επιτόκιο δανεισμού του περασμένου Οκτωβρίου.
Ταυτόχρονα το Ελληνικό Δημόσιο επιβαρύνθηκε και με ένα πρόσθετο premium σε σύγκριση με τις αποδόσεις στη δευτερογενή αγορά των ομολόγων. Ενώ δηλαδή η απόδοση των δεκαετών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά κυμάνθηκε χθες πέριξ του 5,80%, το ομόλογο τιμολογήθηκε στο 6%, δηλαδή περίπου 20 μονάδες πάνω από την τρέχουσα απόδοση. Πρόκειται, όπως εξηγούσε αρμόδιος παράγοντας για το premium που καταβάλλουν στους θεσμικούς οι χώρες για την έκδοση των νέων ομολόγων.
Πάντως με το premium, το επιτόκιο των ελληνικών δεκαετών ομολόγων, είναι σχεδόν διπλάσιο του επιτοκίου με το οποίο δανείζεται η Γερμανία, για δέκα χρόνια. Η απόδοση του γερμανικού ομολόγου ήταν χθες 3,12% και το ελληνικό δεκαετές εκδόθηκε με 6%. Πέραν του υψηλού επιτοκίου, καταβλήθηκε και προμήθεια της τάξης του 0,20%. Στην προηγούμενη έκδοση των τριετών ομολόγων η προμήθεια των τραπεζών ήταν 0,10% και για την έκδοση των πενταετών στο 0,15%.
Διαθέσιμα και σε ιδιώτες είναι τα δεκαετή ομόλογα και μάλιστα με αφορολόγητη απόδοση, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ρευστοποιήσουν πριν τη λήξη τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών οι προϋποθέσεις για την απόκτηση των δεκαετών ομολόγων είναι οι ακόλουθες:
- Οι τίτλοι θα διακρατηθούν μέχρι τη λήξη τους
- Να αποκτηθούν από την Τετάρτη 11 Μαρτίου 2009 μέχρι και την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2009.
- Τα ποσά μπορούν να είναι απεριόριστα, αλλά στην τιμή που καθορίζουν οι Τράπεζες και οι Χρηματιστηριακές Εταιρείες.
Σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ οι όροι έκδοσης των δεκαετών ομολόγων λήξεως 19 Ιουλίου 2019 είναι οι ακόλουθοι:
- Ποσό έκδοσης : 7,5 δισ. Ευρώ
- Λήξη : 19 Ιουλίου 2019
- Τοκομερίδιο : 6,00%
- Τιμή : 98,929
- Περιθώριο : +265 μβ vs mid-swaps, ισοδύναμο με 301,6 μβ vs DBR 3.75%, Ιανουαρίου 2019
- Ημερ. Διακανονισμού : 11 Μαρτίου 2009
Πιστοληπτική ικανότητα: A1 (Moody's), A- (S&P), A (Fitch), ΑΑ(R&I)
- Τόπος εισαγωγής : Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών
- Πολλαπλότητα : 1.000
- Προμήθεια : 0,20%
Κύριοι ανάδοχοι της έκδοσης ήταν οι τράπεζες BNP Paribas ,Credit Suisse, Deutsche Bank, Morgan Stanley και National Bank, ενώ λοιποί ανάδοχοι της έκδοσης θα είναι οι υπόλοιποι βασικοί διαπραγματευτές.
Αδικαιολόγητη χαρακτηρίζει τη διαφορά στις αποδόσεις (spread) ελληνικών και γερμανικών κρατικών ομολόγων ο επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ, Σπύρος Παπανικολάου. «Τίποτα δεν δικαιολογεί τόσο μεγάλη διεύρυνση των spread» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανικολάου σε συνέντευξή του στο Reuters, ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανταπόκριση των επενδυτών στην έκδοση 10ετούς ομολόγου.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ
Η χθεσινή δημοπρασία δεκαετών ομολόγων έκλεισε με επιτόκιο 6%, τρεις μονάδες πάνω από τους αντίστοιχους γερμανικούς τίτλους. Πόσο ακόμα μπορεί να αντέξει η χώρα; Τι άλλο πρέπει να συμβεί για να ταρακουνηθεί το πολιτικό μας κατεστημένο;
Στο μεταξύ όποιοι θέλουν καίνε καμιά δεκαριά βαγόνια και ένα σταθμό του ΗΣΑΠ και φεύγουν ανενόχλητοι. Δυστυχώς η χαλαρότητα ξεκινάει από ψηλά. Αυτοί που έκαψαν τα βαγόνια, προφανώς δεν έκαναν πολιτική, αλλά ό,τι τους κατέβηκε στο κουφιοκέφαλό τους. Μήπως όμως αυτό είναι και το κύριο χαρακτηριστικό της πολιτικής μας σκηνής, δηλαδή η έλλειψη στέρεων λογικών συνειρμών για το μέλλον όλων μας;
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Στο μεταξύ όποιοι θέλουν καίνε καμιά δεκαριά βαγόνια και ένα σταθμό του ΗΣΑΠ και φεύγουν ανενόχλητοι. Δυστυχώς η χαλαρότητα ξεκινάει από ψηλά. Αυτοί που έκαψαν τα βαγόνια, προφανώς δεν έκαναν πολιτική, αλλά ό,τι τους κατέβηκε στο κουφιοκέφαλό τους. Μήπως όμως αυτό είναι και το κύριο χαρακτηριστικό της πολιτικής μας σκηνής, δηλαδή η έλλειψη στέρεων λογικών συνειρμών για το μέλλον όλων μας;
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ








