17/4/09

Ποιοι είναι πειρατές στις ακτές της Σομαλίας (Κωστας Μπετινάκης)

πηγή http://www.styx.gr


Οι πειρατές ξεπηδούν στην θαλασσινή ιστορία από την εποχή των Βίκινγκς. Τον 17ο αιώνα, όταν έκαναν ρεσάλτο στα ισπανικά γαλεόνια. Πολλά κινηματογραφικά έργα μας έχουν κάνει συμπαθείς τους πειρατές και την χρυσή εποχή της πειρατείας 1650-1730. Ώσπου φτάσαμε στην εποχή μας στην θαλάσσια περιοχή του Κέρατος της Αφρικής όπου η παλιά αυτή «τέχνη» αποδεικνύεται και πάλι προσοδοφόρα, αλλά και επικίνδυνη. Ιδιαίτερα, μετά την επιχείρηση του αμερικανικού ναυτικού για την απελευθέρωση ομήρου πλοιάρχου που στοίχισε τη ζωή τριών νεαρών Σομαλών. Τι δεν μας έχουν πει όμως για το τι συμβαίνει στη Σομαλία;
Το επεισόδιο με την κατάληψη από Σομαλούς πειρατές ενός ελληνικών συμφερόντων εμπορικού πλοίου, με πλήρωμα εξ ολοκλήρου από Φιλιππινέζους ναυτικούς, ήρθε καπάκι στην επιχείρηση του αμερικανικού ναυτικού για την απελευθέρωση καπετάνιου αμερικανικούς εμπορικού στον κόλπο του Άντεν. Εκείνο που δεν μας είπε κάποιο από τα Μέσα του συρμού, που διαφημίζει τις στρατιωτικές επιχειρήσεις εναντίον των Σομαλών ανταρτών, είναι πως ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια $, η πειρατεία της θαλάσσιας ζωής στα χωρικά ύδατα της Σομαλίας από ξένους, κάθε χρόνο. Μήπως τελικά η Νατοϊκή ναυτική δύναμη έχει αποστολή να υποστηρίζει αυτή την πειρατεία;
Στη Σομαλία, μια από τις φτωχότερες χώρες στον κόσμο, όπου κυριαρχεί εσωτερικό χάος, μόνο η οικονομία της πειρατείας ανθεί. Είναι το απότοκο της πλήρους ασυδοσίας που επικρατεί από το 1991. Στην αρχή η πειρατεία ξεκίνησε ως απάντηση στην παράνομη αλιεία, για να καταστήσει σταδιακά τη θαλάσσια οδό από τον Κόλπο του Άντεν, στο στενό δίαυλο στην Ερυθρά Θάλασσα ως τα σύνορα της Κένυας στον Ινδικό Ωκεανό την πιο επικίνδυνη περιοχή στον Κόσμο για τη ναυσιπλοΐα. Μόνο το 2008 περισσότερες από 120 πειρατικές επιθέσεις εναντίον εμπορικών σκαφών πραγματοποιήθηκαν στον Κόλπο του Άντεν, σε μια εποχή που οι πειρατικές επιθέσεις έχουν μειωθεί κατά πολύ στη ΝΑ Ασία. Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι οι Σομαλοί πειρατές έχουν αποκομίσει λεία πλέον των 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Δύναμη κρούσης από 15 Νατοϊκά πολεμικά σκάφη περιπολούν στην περιοχή και μαζί μια ελληνική φρεγάτα.
Βλέποντας την θαλάσσια περιοχή τους να καταδυναστεύεται από ξένους πειρατές από το 1991, οπότε με την κατάρρευση της σομαλικής κυβέρνησης η χώρα κατέστη βορρά στα ξένα θηρία και κυρίως τους Αιθίοπες και τους Αμερικανούς, που συνεργάστηκαν στην εισβολή στα τέλη του 2006, οι Σομαλοί σκέφτηκαν να απαντήσουν με το ίδιο νόμισμα. Κατεχόμενοι από Αιθίοπες και Αμερικανούς –χάνοντας την εδαφική και θαλάσσια κυριαρχία τους το 70% των Σομαλών υποστηρίζει τους Σομαλούς πειρατές ως αντάρτες που υπερασπίζονται τα θαλάσσια χωρικά ύδατα της χώρας τους.
Και τοξικά απόβλητα – Al Jazeera
Οι Σομαλοί πειρατές κατηγορούν ευρωπαϊκές εταιρίες ότι αδειάζουν τοξικά απόβλητα στις ακτές της χώρας τους και απαιτούν λύτρα οκτώ εκατομμυρίων δολαρίων για να απελευθερώσουν ουκρανικό πλοίο. Υποστηρίζουν πως τα χρήματα θα χρησιμοποιηθούν για να καθαριστούν οι ακτές από τα τοξικά απόβλητα.
Ο Αχμεντού Ούλντ-Αμπντάλα, απεσταλμένος του ΟΗΕ στη Σομαλία, επιβεβαίωσε στο Αλ Τζαζήρα ότι υπάρχουν επαρκείς πληροφορίες στην διεθνή κοινότητα ότι ευρωπαϊκές και ασιατικές εταιρίες πετούν τοξικά απόβλητα, συμπεριλαμβανομένων και πυρηνικών καταλοίπων κατά μήκος της σομαλικής ακτογραμμής. Στη Σομαλία, είχαν βρει ιδιωτικές εταιρίες πρόσφορο έδαφος για την ταφή τοξικών αποβλήτων κατά την διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, αλλά οι αποδείξεις γι’ αυτό ξεσκεπάστηκαν μετά το φονικό τσουνάμι του 2004. Παρατηρητές του Οικολογικού Προγράμματος του ΟΗΕ (UNEP) ανέφεραν πως το τσουνάμι ξέβρασε στις ακτές του Πουντιάντ βαρέλια με εξαιρετικά τοξικά κατάλοιπα. Το θάψιμο τοξικών καταλοίπων στη Σομαλία, κοστίζει στις εταιρίες 2,50$ ο τόνος, ενώ άλλες χώρες απαιτούν πλέον των 1.000$.
Ο Μουσταφά Ντολμπά, πρώην διευθυντής της UNEP δήλωσε στο Αλ Τζαζήρα, πως πίσω από την αποστολή ιταλικών τοξικών αποβλήτων στη Σομαλία κρύβεται η Μαφία που ελέγχει κάπου το 30% αυτού του φονικού εμπορίου.
Τι άλλο ξεχνούν να μας πουν για την ιστορία, όλοι οι υπέρμαχοι της επιχείρησης «προστασία της ναυσιπλοΐας»; Ο πρόεδρος Μπους πατήρ, είχε στείλει τις αμερικανικές δυνάμεις στη Σομαλία το Δεκέμβριο του 1992, με πρόφαση την προστασία της επιχείρησης σωτηρίας του ΟΗΕ για να αποτραπεί γενικός λιμός στη χώρα, όπου επικρατεί πλήρης αναρχία με το πάνω χέρι να έχουν τοπικοί πολέμαρχοι. Το Μάιο του 1993, μετά από σειρά επιχειρήσεων που είχαν καταλήξει σε φιάσκο, και μόλις μετά από τέσσερις μήνες στην προεδρία ο Μπιλ Κλίντον, διατάσσει την απομάκρυνση (άτακτη υποχώρηση) των αμερικανικών δυνάμεων από τη Σομαλία. Με την απομάκρυνση των Αμερικανών στρατιωτών ο εμφύλιος ανάμεσα στους Σομαλούς πολέμαρχους εντάθηκε. Έτσι μετά από επιθέσεις εναντίον τις ειρηνευτικής δύναμης του ΟΗΕ, τον Αύγουστο του 1993, ο Κλίντον έστειλε ομάδες «Ρέηντζερς» (ειδικών δυνάμεων) με μαχητικά ελικόπτερα, αλλά χωρίς την υποστήριξη βαρέως οπλισμού για να συλλάβουν τον περιβόητο πολέμαρχο Μοχάμεντ Φάρα Αϊντίντ και να αποκαταστήσουν την τάξη. Σε μια αποτυχημένη επιχείρηση στις 3 Οκτωβρίου καταρρίπτονται δύο μαχητικά ελικόπτερα. Σκοτώθηκαν 18 Αμερικανοί στρατιώτες και 73 τραυματίστηκαν. (Με ζωηρά χρώματα περιγράφει την ιστορία, η κινηματογραφική ταινία «Black Hawk down». Η δεύτερη επιχείρηση Σομαλία αποδείχτηκε κι αυτή φιάσκο.
ΥΓ. Η ιστορία στις ακτές της Σομαλίας περιλαμβάνει πειρατεία, τοξικά απόβλητα και λαθραία αλιεία. Άραγε υπάρχει κάποιος που να εξετάζει αν τα ψάρια της λαθραίας αυτή αλιείας είναι μολυσμένα; Τα 3.300 μίλα της σομαλικής ακτογραμμής είναι αφύλακτα χωρίς ακτοφυλακή ή εθνικό στρατό.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

http://www.topix.com/world/macedonia/2009/04/european-maps-of-macedonia-before-the-19th-century


http://www.americanchronicle.com/articles/view/98614

katerina είπε...

Oi palioi pantos itan pio romantikoi!