4/8/13

Ένα απόρρητο έγγραφο μου του 1996


Ενα έγγραφο από το αρχείο μου που δείχνει πωε έβλεπα το κράτος και τη δουλειά που έκανα.

Προς το Υπουργείο Τύπου

Επειδή δεν έχω μεγάλη πείρα για τα «μυστικά» λειτουργίας των Γραφείων Τύπου δεν γνωρίζω τι αξία μπορεί να έχει η γνώμη μου για το τί πρέπει και το τί δεν πρέπει να κάνουμε. Μπορώ όμως να αφηγηθώ ορισμένα πράγματα που μου έκαναν εντύπωση στα δύο χρόνια που βρίσκομαι στο Βελιγράδι .

-Όταν εκδηλώθηκε η «κρίση του μπάσκετ» και οι Γ/βοι πετροβολούσαν την Πρεσβεία μας , ο μακαρίτης Παπανδρέου έκανε μία δήλωση. Η δήλωση αυτή δεν περιήλθε ποτέ στο Γραφείο μας δια της «υπηρεσιακής οδού». Την μάθαμε από το Τανιούγκ .
-Μια άλλη φορά μας εστάλη το ενοίκιο του Γραφείου με τραπεζική επιταγή μεσούντος του εμπάργκο επειδή κάποιος «άκουσε» ότι εισπράττονται επιταγές στη Γ/βία. Πρακτικά αυτό σήμαινε ότι θα παίρναμε τα χρήματα δια της διαδικασίας του Σ.Α των Ην. Εθνών.
-Πέρυσι το καλοκαίρι συμφωνήσαμε με τη JΑΤ να κάνει στο περιοδικό της αφιέρωμα στα Δωδεκάνησα. Αυτό ναυάγησε επειδή δεν βρέθηκε κλητήρας να πάει το υλικό από το ΕΟΤ στη JΑΤ στην οδό Βουκουρεστίου.
-Για δύο μήνες περίπου φέτος δεν παίρναμε το Α.Π.Ε. διότι κάποιος αποφάσισε να μας εκβιάσει, να χρησιμοποιούμε το πρόγραμμα ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ. Το γεγονός ότι αυτό οφειλόταν σε καθαρά τεχνικούς λόγους που αφορούν τον γ/βικό οργανισμό τηλεπικοινωνιών δεν είχε καμία σημασία.
-Η προκαταβολή του Γραφείου μου είναι 6.700 δολλ. Οι δαπάνες που εκκρεμούν για επιστροφή ανέρχονται σε 10.200. Πρακτικά δηλαδή ο Ακόλουθος και εγώ δανείζουμε ατόκως το Κράτος και χρηματοδοτούμε τη λειτουργία του Γραφείου. Εντελώς πρόσφατα ένας ευσυνείδητος υπάλληλος μας προειδοποίησε ότι θα απορριφθεί δαπάνη 180 δολαρίων που κάναμε για την μεταγραφή ταινιών προς προβολή τους σε τοπικό τηλεοπτικό σταθμό επειδή δεν υπήρχε η σχετική έγκριση. Απορώ γιατί με απόστειλατε στο Βελιγράδι αφού δεν μπορώ να αποφασίσω να δαπανήσω 180 δολλάρια για να εκπληρώσω την αποστολή μου.
-Αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση είναι η ευκολία με την οποία ήταν πρόθυμο το ελληνικό Κράτος να δαπανήσει 60.000 δολλάρια ετησίως για να αποστείλει στο Βελιγράδι έναν διοικητικό υπάλληλο που γνώριζε μόνο ελληνικά για να ασχοληθεί αποκλειστικά με τα οικονομικά του Γραφείου, επειδή του χρώσταγε εξυπηρέτηση ο κ. Χυτήρης. Τελικώς το ρουσφέτι δεν ολοκληρώθηκε αλλά με απασχολεί η σύγκριση των 60000 δολλαρίων με τα 180 που χάλασα για την αποστολή μου και για τα οποία χρειαζόταν έγκριση.
-Δύο χρόνια τώρα μου τρώει πολύ χρόνο κάθε μέρα για να καταλάβω τί υπονοεί η υπηρεσία με τα αποκόμματα ελληνικού τύπου που μου αποστέλλει. Τελικά προσανατολίζομαι στην εκδοχή ότι δεν υπονοεί τίποτα. Απλά κάποιος κόβει αποκόμματα και σε κάποιον τα στέλλει.. .

Τέτοιες απορίες έχω πολλές και η βασική είναι πιο είναι το ζητούμενο από τα Γραφεία Τύπου Εξωτερικού. Όταν ήμουν παιδί και έπαιζα μπάσκετ μας προπονούσε ο πατέρας ενός συμπαίκτη μας ο οποίος στα τάιμ άουτ είχε μία και μόνη οδηγία. Παίξτε όπως ξέρετε. Έχω την εντύπωση ότι για δύο χρόνια ακούω την οδηγία αυτή.

Τώρα δύο λόγια για τον απολογισμό:

-Αποκτήσαμε ένα καθημερινό δελτίο ειδήσεων στην ελληνική γλώσσα στο ράδιο ΠΟΛΙΤΙΚΑ

-Μάζεψα μόνος μου από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και από τον ΕΟΤ επτά ντοκυμαντέρ πήρα και τρία από το Υπουργείο και έκανα ένα πακέτο δέκα ταινιών που προβλήθηκαν ως τώρα σε τρεις διαφορετικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. Αυτή νομίζω ότι ήταν η καλύτερη προβολή της Ελλάδας. Δεν ξέρω πόσα Γραφεία έχουν την ίδια σειρά και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε γιατί δεν την έχουν.

-Ανασύστησα μετά από 50 χρόνια, τον «Ρήγα Φεραίο», τον σύλλογο Ελλήνων στη Γ/βία, τον οποίο διέλυσαν οι κομμουνιστές το 1945 .
 
- Το Γραφείο μου πέτυχε να διδάσκονται τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα σε δυο δημοτικό σχολείο.

-Εκδώσαμε στην σερβική το πρώτο εξ όσων γνωρίζω, ελληνικό φυλλάδιο για το Μακεδόνικο και ετοιμάσαμε και το πρώτο φυλλάδιο του ΕΟΤ στη σερβική. -Κάναμε και άλλα πολλά καθε μέρα που περιγράφονται σε άλλα έγγραφα.
 
Αυτό που έχει σημασία όχι για μένα αλλά θεσμικά για τα Γραφεία Τύπου είναι να πάψει να κυριαρχεί του προνομίου .Η τοποθέτηση στο εξωτερικό δεν είναι προνόμιο αλλά εθνική αποστολή .

Με κάνει περήφανο ότι μπορώ να ισχυρισθώ ότι δεν αποταμίευσα τίποτα από το συνάλλαγμα που εισέπραξα. Δαπάνησα πολλά για να μπορώ να εδραιώσω τη θέση μου στη γ/βική κοινωνία και να είμαι ένας χρήσιμος απεσταλμένος της χώρας μας με επαφές και γνωριμίες.
Αποστολή μου νομίζω δεν ήταν να κλεισθώ στο σπίτι μου και στο Γραφείο μου και να μετράω τα δολάρια που αποταμιεύω.
Μακάρι να το καταλάβει αυτό και η πολιτική μας ηγεσία.

ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΖΑΡΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: