23/3/21

Πριν 200 χρόνια

Στις 23 Μαρτίου/4 Απριλίου, 1821, διαβιβάστηκαν στις εκκλησιές της Κωνσταντινούπολης η αμνηστία του Σουλτάνου προς τους επαναστάτες με την προϋπόθεση ότι θα κατέθεταν τα όπλα και ο αφορισμός του Αλέξανδρου Υψηλάντη από το Πατριαρχείο.

 Στη Θεσσαλονίκη σφαγιάστηκαν στο διοικητήριο και στο προαύλιο του μητροπολιτικού Ναού 3.000 Θεσσαλονικείς, μαζί με τους πρόκριτους της πόλης. 

Στην Πελοπόννησο είσοδος των επαναστατών στην Καλαμάτα και απελευθέρωση της Πόλης μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα, και ενώ ηχούσαν οι καμπάνες των εκκλησιών . Με το παλιό Ιουλιανό ημερολόγιο, ήταν 23 Μαρτίου. 

 Το μεσημέρι, κοντά στον ναό των Αγίων Αποστόλων στις όχθες του Νέδωνα, έγινε υπαίθρια δοξολογία στην οποία παρακολούθησαν όλοι οι Έλληνες της Καλαμάτας στην οποία χοροστάτησαν 24 ιερείς και ιερομόναχοι της Μητρόπολης, που ευλόγησαν, τις σημαίες των οπλαρχηγών και όρκισαν τους επαναστάτες. 

Ο Πετρόμπεης, έδωσε όρκο ότι θα αγωνισθεί μέχρις εσχάτων για την ελευθερία της πατρίδας. Ορκίστηκαν και όλοι οι πολεμιστές, σηκώνοντας το χέρι. Στη συνέχεια, έγινε σύσκεψη των οπλαρχηγών κατά την οποία συγκροτήθηκε το πρώτο επαναστατικό πολιτικό όργανο, δεκαμελής «επαναστατική επιτροπή», που αναφέρεται είτε ως «Σύγκλητος» είτε ως «Μεσσηνιακή Γερουσία», και η οποία θα συντόνιζε τον αγώνα. Πρόεδρος της, εκλέχτηκε ο Πετρόμπεης ως «αρχιστράτηγος των Σπαρτιατικών δυνάμεων», που υπέγραψε την «Προειδοποίηση εις τας ευρωπαϊκάς αυλάς», για την κήρυξη της Επανάστασης.

Στο Βουκουρέστι ο Θεόδωρος Βλαδιμηρέσκου έκλεισε  συμφωνία με τους εναπομείναντες βογιάρους στο Βουκουρέστι με τους οποίους έδωσαν αμοιβαίο όρκο πίστης. Δυνάμει αυτής της συμφωνίας, ο Βλαδιμιέσκου αναγνώρισε τους «πατριώτες» βογιάρους , συμφωνώντας να κυβερνήσει τη χώρα μαζί τους

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ε μπάρμπα Σπύρο καλό είναι να μπαίνουν όλα τα πράγματα σιγά σιγά στην θέση τους, ιδιαίτερα όταν πρόκειται περί Αγίου. Αναφέρομαι στον Άγιο Γρηγόριο το Ε' Πατριαρχη Κωνσταντινουπολεως. Ο αφορισμος ήταν ανυπόστατος και άκυρος εξαρχής και όλοι το γνώριζαν. Εκτός ότι ήταν προϊόν στυγνής τρομοκρατίας με επαπειλουμενη γενοκτονια, είναι άκυρος αφού δεν προέρχεται από Συνοδικου όργανο του πατριαρχειου αλλά υπογράφηκε επίτηδες μόνο από έναν. Επίσης είναι πάλι επίτηδες διατυπωμένο στην ευκτικη και όχι στην οριστική, για να είναι γενικόλογα αόριστο. Και ακόμα και με το σκηνωμα του ο Αγιος μεταφερόμενος στην Οδησσό, προκάλεσε καίρια συγκινηση της κοινής γνώμης στην Ρωσσια και ευμενεστερη μεταστροφή του Τσάρου Αλεξάνδρου.